Disiplin Ditinjau dari Konsep Diri pada Siswa SMA Ahmad Yani Kota Medan | Tandiono | Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi

Disiplin Ditinjau dari Konsep Diri pada Siswa SMA Ahmad Yani Kota Medan

Diana Rores Tandiono, Diny Atrizka, Rizky Nanda Akbar

Abstract


The individual's perception of himself can form a self-image that will be reflected in his behavior. As a student, the better the self-concept that is built, the students will behave like students who can be role models. This study aims to determine the relationship between self-concept and discipline. The hypothesis proposed in this study is that there is a positive relationship between self-concept and discipline. The research subjects used in this study were 146 students of SMA X Binjai City. Hypothesis testing in this study uses Pearson Product Moment correlation with the help of SPSS 20 for Windows. The results of data analysis showed a correlation coefficient of 0.549 and a significance value of p <0.001. Based on the results of this study, it can be concluded that the research hypothesis is acceptable, that is, there is a positive relationship between self-concept and discipline..


Keywords


discipline; self concept; students

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2014). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Carmazzi, A. F., & Rogers D.M. (2002). Enam Dimensi Orang-orang Tersukses. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses tanggal 1 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=X3GVe7fraWwC&printsec=frontcover&dq=Enam+Dimensi+Orang-orang+Tersukses&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjQ1Iyc4ZPfAhWztHEKHXEDBQkQ6AEIJTAA

Faisal, M. (1995). Bangsa Cerdas. Pengantar Psikologi Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Diakses tanggal 2 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=zg5dDwAAQBAJ&pg=PR7&dq=Bangsa+Cerdas.+Pengantar+Psikologi+Anak&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjYxfrU4ZPfAhVDtnEKHSutAw8Q6AEINTAD

Familia, T. P. (2006). Konsep Diri Positif, Menentukan Prestasi Anak. Yogyakarta: Kanisius Media. Diakses tanggal 8 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=uhhnF76ZGbwC&printsec=frontcover&dq=Konsep+Diri+Positif,+Menentukan+Prestasi+Anak&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwishou54ZPfAhXnURUIHe4lDQMQ6AEIJTAA

Fitria, E. (2016). Hubungan Konsep Diri dan Religiusitas Dengan Disiplin Siswa Madrasah Aliyah Swasta LAB IKIP Al Wasliyah Medan Tahun Ajaran 2013-2014. Jurnal Vol.2 No. 1: 123-129. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: http://www.umnaw.ac.id/jurnal/index.php/pendidikan/article/view/58/51

Gunawan, A. W., & Setyono. A. (2006). Manage Your Mind For Success. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses pada tanggal 10 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=d0hODwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Manage+Your+Mind+For+Success&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwisx7_u4ZPfAhUsUhUIHdtzCDEQ6AEIJTAA

Koesoema, D. (2009). Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger. Diakses pada tanggal 18 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=qFFJDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Pendidikan+Karakter+di+Zaman+Keblinger&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwi01fKK_IjhAhWQZVAKHU_HDqUQ6AEILTAA

Musfah, L. (2012). Pendidikan Sekolah dan Orangtua. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=MRpbDwAAQBAJ&pg=PA75&dq=Pendidikan+Sekolah+dan+Orangtua&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiMqOa045PfAhXFRBUIHVchCLIQ6AEIKzAB

Parapat, L. (2011). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Disiplin Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Ngawi. Jurnal Fakultas Psikologi ISSN: 1093-1537 Vol.VIII No.2:131-142. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: http://jurnal.stkipngawi.ac.id/index.php/mp3/login4928/e4929a23/links/0f342024ew2433095030132100000.pdf

Priyatno, D. (2011). Buku Saku SPSS (Analisis Statistik Data Lebih Cepat, Efisien, dan Akurat). Yogyakarta: Media Kom

Rimm, S. (2003). Mendidik Dan Menerapkan Disiplin Pada Anak Prasekolah. Pola Asuh Anak Masa kini. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Siswanto, Susila, & Suyanto. (2017). Metodologi Penelitian Kombinasi Kualitatif Kuantitatif Kedokteran dan Kesehatan. Klaten: Bossscript

Soeroso. (2008). Jangan Biarkan Anak Kita Berkesulitan Belajar. Jakarta: Perpustakaan Nasional. Katalog Dalam Terbitan. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=KGiN31AMQocC&pg=PA40&dq=Kehidupan+Anak+Sekolah&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiwq42Q5JPfAhVoVBUIHRk3ADIQ6AEIKTAB

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sunarti, E. (2004). Mengasuh Dengan Hati. Tantangan Yang Menyenangkan. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo. Diakses pada tanggal 29 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=PNSdhPFqJ84C&printsec=frontcover&dq=Mengasuh+Dengan+Hati.+Tantangan+Yang+Menyenangkan.&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiG39ug5JPfAhUxt3EKHZnaDo0Q6AEIJTAA

Sunaryo. (2008). Psikologi Untuk Perawatan. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC. Diakses pada tanggal 30 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=bIsPmNWNxQMC&pg=PR14&dq=Psikologi+Untuk+Perawatan&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjs-Nex5JPfAhVSTBUIHf0_AZQQ6AEIJTAA

Wulandari, W. (2012). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Disiplin Siswa Pada Kelas XI di SMA Negeri 2 Semarang Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal ISSN: 2019-2221.Vol.16 No. 2: 121-129. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2018 dari: http://digilib.uin-suka.ac.id/17026/1/11470090eq249983959320.pdf&prev=search




DOI: https://doi.org/10.32528/ins.v16i2.2139

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats