Disiplin Ditinjau dari Konsep Diri pada Siswa SMA Ahmad Yani Kota Medan

Diana Rores Tandiono, Diny Atrizka, Rizky Nanda Akbar

Abstract


The individual's perception of himself can form a self-image that will be reflected in his behavior. As a student, the better the self-concept that is built, the students will behave like students who can be role models. This study aims to determine the relationship between self-concept and discipline. The hypothesis proposed in this study is that there is a positive relationship between self-concept and discipline. The research subjects used in this study were 146 students of SMA X Binjai City. Hypothesis testing in this study uses Pearson Product Moment correlation with the help of SPSS 20 for Windows. The results of data analysis showed a correlation coefficient of 0.549 and a significance value of p <0.001. Based on the results of this study, it can be concluded that the research hypothesis is acceptable, that is, there is a positive relationship between self-concept and discipline..


Keywords


discipline; self concept; students

Full Text:

PDF

References


Azwar, S. (2014). Penyusunan Skala Psikologi Edisi 2. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Carmazzi, A. F., & Rogers D.M. (2002). Enam Dimensi Orang-orang Tersukses. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses tanggal 1 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=X3GVe7fraWwC&printsec=frontcover&dq=Enam+Dimensi+Orang-orang+Tersukses&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjQ1Iyc4ZPfAhWztHEKHXEDBQkQ6AEIJTAA

Faisal, M. (1995). Bangsa Cerdas. Pengantar Psikologi Anak. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Diakses tanggal 2 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=zg5dDwAAQBAJ&pg=PR7&dq=Bangsa+Cerdas.+Pengantar+Psikologi+Anak&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjYxfrU4ZPfAhVDtnEKHSutAw8Q6AEINTAD

Familia, T. P. (2006). Konsep Diri Positif, Menentukan Prestasi Anak. Yogyakarta: Kanisius Media. Diakses tanggal 8 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=uhhnF76ZGbwC&printsec=frontcover&dq=Konsep+Diri+Positif,+Menentukan+Prestasi+Anak&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwishou54ZPfAhXnURUIHe4lDQMQ6AEIJTAA

Fitria, E. (2016). Hubungan Konsep Diri dan Religiusitas Dengan Disiplin Siswa Madrasah Aliyah Swasta LAB IKIP Al Wasliyah Medan Tahun Ajaran 2013-2014. Jurnal Vol.2 No. 1: 123-129. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: http://www.umnaw.ac.id/jurnal/index.php/pendidikan/article/view/58/51

Gunawan, A. W., & Setyono. A. (2006). Manage Your Mind For Success. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses pada tanggal 10 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=d0hODwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Manage+Your+Mind+For+Success&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwisx7_u4ZPfAhUsUhUIHdtzCDEQ6AEIJTAA

Koesoema, D. (2009). Pendidikan Karakter di Zaman Keblinger. Diakses pada tanggal 18 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=qFFJDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=Pendidikan+Karakter+di+Zaman+Keblinger&hl=id&sa=X&ved=0ahUKEwi01fKK_IjhAhWQZVAKHU_HDqUQ6AEILTAA

Musfah, L. (2012). Pendidikan Sekolah dan Orangtua. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=MRpbDwAAQBAJ&pg=PA75&dq=Pendidikan+Sekolah+dan+Orangtua&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiMqOa045PfAhXFRBUIHVchCLIQ6AEIKzAB

Parapat, L. (2011). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Disiplin Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi STKIP PGRI Ngawi. Jurnal Fakultas Psikologi ISSN: 1093-1537 Vol.VIII No.2:131-142. Diakses pada tanggal 19 Oktober 2018 dari: http://jurnal.stkipngawi.ac.id/index.php/mp3/login4928/e4929a23/links/0f342024ew2433095030132100000.pdf

Priyatno, D. (2011). Buku Saku SPSS (Analisis Statistik Data Lebih Cepat, Efisien, dan Akurat). Yogyakarta: Media Kom

Rimm, S. (2003). Mendidik Dan Menerapkan Disiplin Pada Anak Prasekolah. Pola Asuh Anak Masa kini. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama

Siswanto, Susila, & Suyanto. (2017). Metodologi Penelitian Kombinasi Kualitatif Kuantitatif Kedokteran dan Kesehatan. Klaten: Bossscript

Soeroso. (2008). Jangan Biarkan Anak Kita Berkesulitan Belajar. Jakarta: Perpustakaan Nasional. Katalog Dalam Terbitan. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=KGiN31AMQocC&pg=PA40&dq=Kehidupan+Anak+Sekolah&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiwq42Q5JPfAhVoVBUIHRk3ADIQ6AEIKTAB

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Sunarti, E. (2004). Mengasuh Dengan Hati. Tantangan Yang Menyenangkan. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo. Diakses pada tanggal 29 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=PNSdhPFqJ84C&printsec=frontcover&dq=Mengasuh+Dengan+Hati.+Tantangan+Yang+Menyenangkan.&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwiG39ug5JPfAhUxt3EKHZnaDo0Q6AEIJTAA

Sunaryo. (2008). Psikologi Untuk Perawatan. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC. Diakses pada tanggal 30 Oktober 2018 dari: https://books.google.co.id/books?id=bIsPmNWNxQMC&pg=PR14&dq=Psikologi+Untuk+Perawatan&hl=ban&sa=X&ved=0ahUKEwjs-Nex5JPfAhVSTBUIHf0_AZQQ6AEIJTAA

Wulandari, W. (2012). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Disiplin Siswa Pada Kelas XI di SMA Negeri 2 Semarang Tahun Pelajaran 2011/2012. Jurnal ISSN: 2019-2221.Vol.16 No. 2: 121-129. Diakses pada tanggal 21 Oktober 2018 dari: http://digilib.uin-suka.ac.id/17026/1/11470090eq249983959320.pdf&prev=search




DOI: https://doi.org/10.32528/ins.v16i2.2139

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats