TASAWUR SOSIO-POLITIK ISLAM: SATU ANALISIS

Mohd Auzir

Abstract


Sosio-Politik Islam (SPI), merupakan satucabang ilmu membicarakan berkaitan masyarakat dan politik berdasarkan Islam.Secara khusus SPI diertikan sebagai satu cabang ilmu berkaitan perilaku politik atau tingkah laku politik berdasarkan Islam. Secara logiknya sesuatu bidang apabila membicarakan tentang Islam haruslah berteraskan tasawur Islam yang hakiki. Namun begitu bagi pemikiran Islam arus perdana SPI, percampuran antara tasawur Islam dengan komponen-komponen sosio-politik lazim (konvensional) dilihat menjadi pilihan dalam membentuk tasawur SPI dan melaksanakannya ia dikenali sebagai pendekatan akomodatif-modifikasi dengan sifat eklektisme-metodologik.Persoalannya, apakah tasawur SPI? Adakah tasawur SPI bersifat tasawur Islam tulen atau bersifat campur aduk antara tasawur Islam dengan tasawur lazim (konvensional)? Bagi menjawab kedua-dua persoalan ini, kertas kerja ini mempunyai dua tujuan utama. Pertama, mengenal pasti tasawur sosio-politik Islam. Kedua, menganalisis tasawur sosial-politik Islam tersebut. Kajian kualitatif ini hanya mengunakan data sekundar iaitu kajian-kajian dan karya-karya tentang sosio-politik Islam. Semua data ini dianalisis menggunakan kaedah analisis kandungan. Akhirnya kertas kerja ini mendapati tasawur sosio-politik Islam harus dibentuk melalui pendekatan pembungkihan akar umbi iaitu berdasarkan tasawur Islam tulen tanpa ada sebarang percampuran dengan unsur-unsur lain.

Kata Kunci: tasawur, sosio-politik, Islam, analisis

References


Abd. Salam Arif (2004). Politik Islam antara akidah dan kekuasaan negara. Yogyakarta, Indonesia: SR-Ins Publishing.

Abdil Mughis Mudhoffir (2013). Teori kekuasaan Michel Foucault: Tantangan bagi sosiologi politik. urnal Sosiologi Masyarakat. Vol. 18, No. 1, Januari 2013: 75-100.

Abdurrahman Wahid (1999). Membangun demokrasi. Bandung, Indonesia: Rosdakarya.

Ajat Sudrajat (2002). Agama dan perilaku politik.Jurnal Humanika: UPT MKU-UNY. No. 1.Th. 1. 2002.

Ansori (2011). Kearifan Tradisi al-Qur’an dalam Proses Enkulturasi Budaya Lokal. Purwokerto, Indonesia: STAIN

Anuar Abbas (2008). Bung Hatta & Ekonomi Islam – Pergulatan Menangkap Makna Keadilan dan Kesejahteraan, Jakarta, Indonesia: LP3M STIE Ahmad Dahlan Jakarta & Fakulti Hukum Universitas Muhammadiyah Jakarta.

Asyraf Wajdi Dusuki (2013). Kedinamikan Islam Terima Perubahan. 14 Ogos 2013: Sinar Harian.

B. F. Skinner (1971). Beyond freedom and dignity. England: Penguin Books.

Emile Durkheim (1982). The rules of sociological method. (Ed.) Steven Lukes (T)W. D. Hall.United States of America: The Free Press.

Fikria Najitama (2007). Sejarah Pergumulan Hukum Islam dan Budaya serta Implikasinya bagi Pembangunan Hukum Islam Khas Indonesia. Yogyakarta, Indonesia: Al-Mawarid Edisi XVII.

George Ritzer (1985). The rise of micro-sociological theory.Sociological Theory.American Sociological Association. Vol. 3, No. 1 (Spring, 1985), pp. 88-98

Haron Din. 1992. Tasawwur Islam. Shah Alam: Pustaka Hizbi.

Hayat (2013). Teori konflik dalam persfektif hukum Islam: Interkoneksi Islam dan sosial. Hunafa: Jurnal Studia Islamika.Vol. 10, No. 2, Desember 2013: 268-292.

Ibn Kathir, Abi al-Fida’ al-Hafiz al-Dimasyqiy.(1999). Tafsir al-Qur’an al-Azim, Jilid 2. Beirut, Lubnan: Dar al-Kutub al-‘Ilmiyyah.

Ibrahim M. Abu Rabi (2001). Islamic liberalism in the Muslim Middle East. Jurnal Handard Islamicus, Vol. XII, No. 4, 1989, hlm. 16.

Ilyas Ba-Yunus (1989), Sosiologi dan realiti sosial umat Islam" dim. I.R.Al-Faruqi & A.O. Naseef, Sains Sosial Dan Sains Tuten, (terj.), Mohamad Rafie Abdul Malek. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Joseph Roucek & Rolan Werren (1984). Sosiologi An Introduction. terj. Sehat Simamora. Jakarta: PT. Bina Aksara.

K.H. Abdurrahman Wahid (1999). Islam, Negara, dan demokrasi. Indonesia: Erlangga.

Kamarudin Salleh (2012). Transformasi pemikiran pembaharuan dan modenisme di Malaysia. International Journal of Islamic Thought Vol. 2: (Dec. 2012)

M. Hasbi Ash shiddieqy (2000). Tafsir al-Qur’an majid. An-Nuur: Surat 5-10. (T.). Semarang, Jawa Tengah: Pustaka Rizki Putra.

Moh.Yuditrinurcahyo (2005).Kajian persepsi masyarakat terhadap rencana umum tata ruang Kota Kendal.TESIS.Disusun Dalam Rangka Memenuhi Persyaratan Program Studi Magister Teknik Pembangunan Wilayah dan Kota.Program Pascasarjana Universitas Diponegoro Semarang Indonesia.

Mansor Md Isa (2009). Ekonomi Islam: Perspektif dan Cabaran. Islamic Banking Encyclopedia. Diakses pada 4 April 2014 http://www.iefpedia.com/malay/?p=35

Mohd.Kamal Hassan(1993). The Islamic World-View, kertas kerja yang dibentangkan di Seminar On Islam and Its World-View: An American Perception, anjuran Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) dan The Malaysian-American Commission on Education Exchange, di Hotel Pan Pasific, Kuala Lumpur, 19 Ogos.

Mohd Haidzir Auzir (2015). Acuan Ekonomi Islam: Daripada Tasawur Jahiliah Kepada Tasawur Islam (t.t) -Kertas kerja yang dibentangkan di International Conference and PhD Colloquim on Islamic Economics and Finance 2015 (ICIEF), anjuran Universitas Airlangga (UNAIR) dan Universitas Mataram, Indonesia pada 25 hingga 27 Ogos 2015, bertempat di Hotel Lombok Raya, Mataram. Indonesia.

Mohd Haidzir Bin Auzir (2016). Pendekatan akomodatif-modifikasi dengan sifat eklektisme-metodologik dalam melaksankan pembangunan berteraskan Islam: analisis pemikiran Muhammad Syukri Salleh.Makalah yang disediakan untuk The 11th ISDEV International GraduateWorkshop (INGRAW 2016), anjuran Pusat Kajian Pengurusan Pembangunan Islam (ISDEV) dengan kerjasama Institut Pengajian Siswazah (IPS), Universiti Sains Malaysia pada 26&27 Oktober 2016, di Dewan Persidangan Universiti (DPU), Universiti Sainsa Malaysia, Pulau Pinang.

Mohd Shukri Hanapi (2013). Tasawur Islam dan Pembangunan. Kuala Lumpur: Penerbitan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mohd Shukri Hanapi (2013). From Jahiliyyah To Islamic Worldview: In Search Of An Islamic Educational Philosophy. Pulau Pinang: Penerbitan Universiti Sains Malaysia.

Mohd Shukri Hanapi (2014). Tasawur Ekonomi Islam, (ed.) Bagus Sigit Sunarko & Zakaria Bahari, Kertas Kerja di Konferansi Internasional Pembangunan Islam 1 (KIPI 1), Universitas Jember, Jawa Timur, Republik Indonesia.

Mohsen Abd al-Hamid (1989), Al-Islam wa al-Tanmiyyah al-Ijlima'iyyah. Jeddah: Dar al-Manarah, Jeddah. 1989, him. 6.

Mohsen Abd al-Hamid (1983).al-Madhhabiyyah at-Islamiyyah wa al-Taghyir al-Hadari. Qatar: Kitab al-Ummah.

Muhammad Nasri Md Hussain & Ab. Aziz Yusof.2005. Pengurusan Sumber Manusia dari Perspektif Islam. Petaling Jaya: Pearson.

Muhammad Nasrul Fani (2009). Pemikiran politik Islam (Studi pemikiran Abdurrahman Wahid dan Nurcholis Madjid).Skripsi diajukan kepada Fakultas Syari’ah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta bagi memenuhi sebahagian dari syarat-syarat memperoleh gelaran strata satu dalam ilmu hukum Islam.Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia.

Muhammad Ramadhan (2007). Sosialisme Religius Mohammad Hatta (Melacak Akar Sistem Ekonomi Islami di Indonesia)”. Dlm. Azhari Akmal Tarigan, Muhammad Ramadhan, M. Yafiz, M. Ridwan & Zulham, eds., Pergumulan Ekonomi Syariah di Indonesia – Studi Tentang Persentuhan Hukum dan Ekonomi Islam, Bandung, Citapustaka Media.

Muhammad Syukri Salleh. 2002. Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Muhammad Syukri Salleh. 2003a. 7 Prinsip Pembangunan Berteraskan Islam. Kuala Lumpur: Zebra Editions Sdn. Bhd.

Muhammad Syukri Salleh. 2003b. Pengurusan Pembangunan Berteraskan Islam: Konsep dan Perkaedahan (Siri Syarahan Umum Perlantikan Profesor). Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.

Muhammad Syukri Salleh. 2008. Keperluan, Kedudukan dan Hala Tuju Kaedah Penyelidikan Berteraskan Islam, Pemikir, Bil. 54, Oktober-Disember.hlm. 133-164.

Muhammad Syukri Salleh (2011). Islamic Economics Revisited: Re-contemplating Unresolved Structure and Assumptions, 8th International Conference on Islamic Economics and Finance, Center for Economics and Finance, Qatar Faculty of Islamic Studies, Qatar Foundation.

Muhammad Syukri Salleh (2012). Pemikiran Ekonomi Islam Melayu, kertas kerja yang dibentangkan di Konferensi Internasional Islam di Alam Melayu, anjuran Program Pasca Sarjana UIN Sunan Gunung Djati Bandung (PPS UIN SGD) dengan kerjasama Akademi Siswazah Universiti Malaya, Malaysia (APIUM), di Gedung Merdeka Bandung, Indonesia, 20-22 November.

Musdah Mulia (2001). Negara Islam pemikiran politik Husain Haikal, Jakarta: Paramadina, hlm. 47.

Mustafa Hj Daud (1991). Perkahwinan Menurut Islam.Siri Islam dan Masyarakat. Kuala Lumpur: Utusan Publication.

Muji Mulia (2011). Sejarah sosial dan pemikiran politik Ali Abdul Raziq.Jurnal Ilmiah Islam Futura. Volume X, No. 2, Februari 2011

Nazrina Bakar (2015). Pendekatan Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran.Diekses pada 2 Januari 2015.daripada: http://www1.kkmas.edu.my/v1/images/pdf/PENDEKATAN-DLM-PROSES-PNP-2.pdf

Najmuddin Shuhawi (1977). Rusum Jahiliyyah. Lahore: Urdu Bazar.

Nur Chamid MM (2010). Jejak Langkah Sejarah Pemikiran Ekonomi Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar. Celeban Timur.

Nurcholish Wadjid (2000). Islam, doktrin dan peradaban: sebuah telaah kritis tentang masalah keimanan, kemanusiaan dan kemodenan. Jakarta: Paramadina.

Nurani Soyomukti (2007). Pengantar Sosiologi. Yogjakarta, Pustaka Pelajar.

Philip K. Hitti (2002). History of The Arabs: From the Earliest Time To The Present. New York. Terj.R. Cecep Lukman & Rudi Slamet Riyadi (2012). Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta.

Rahimah Sabran & Rahim Syam (1985).Kaedah Pengajaran Bahasa Malaysia. Petaling jaya: Fajar Bakti.

Rahimah Abdul Aziz (2001). Pengatar Sosiologi Pembangunan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ramlan Surbakti (1992). Memahami ilmu politik. Jakarta: PT Gramedia. hlm 144.

Ramlan Surbakti (1999). Memahami ilmu politik. Jakarta: Grasindo. Hal 130

Ramli Awang. 1997. Tasawwur Rabbani Menurut Al-Qur’an dan Al-Sunnah. Cet. Pertama. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publication.

Ramli Awang (1997). Tasawwur Rabbani menurut al-Qur’an dan al-Sunnah. Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publication.

Sapta Wahyono (2010). Demokratisasi di Indonesia (Studi komparatif pemikiran Abdurrahman Wahid dan Nurcholis Wadjid). Skripsi diajukan kepada Fakultas Adab Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta bagi memenuhi syarat guna memperoleh gelar sarjana humaniora (S.Hum). Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Yogyakarta, Indonesia

Sayyid Qutb (t.t).Khasais al-Tasawur al-lslami ma Muqawimatuh. Qahirah: Dar al-Shuruq.

Sidek Baba. 2006. Pendidikan Rabbani. Selangor: Karya Bestari Sdn. Bhd.

Siti Aminah Caniago (2010). Kepemimpinan Islam dan konvensional (Sebagai studi perbandingan).Jurusan Tarbiyah STAIN Pekalongan, Jl. Kusumabangsa No. 9. RELIGIA Vol. 13, No. 2, Oktober 2010. Hlm. 239-254.

Syed Muhammad Naquib Al-Attas (1984).Islam dalam sejarah dan kebudayaan melayu. Kuala Lumpur: Penerbil Universiti Kebangsaan Malaysia.

Wiroso, S.E. (2005). Penghimpunan dana dan distribusi hasil usaha bank syariah. Jakarta: Penerbit PT Grasindo.