Hubungan antara Regulasi Diri dan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Perantau

Afriza Putri Masyita

Abstract


Overseas students must adapt to various adjustments and aspects of daily life. In addition, because they are not directly under the authority of their parents, overseas students are more likely to carry out activities independently. This can cause them to neglect their studies and lead to a delay known as academic procrastination. Low self-regulation is one of the factors that have an impact on student procrastination. The method used in this research is quantitative with 137 overseas students as respondents. The scale used is the SSSRQ and APS scale. For sampling, this study employs a purposive sampling strategy. correlation approach The product-moment Pearson was employed in this study as the hypothesis test. Based on the results of testing the hypothesis, it shows that there is a very significant negative relationship between self-regulation and academic procrastination in overseas students.

Keywords


self-regulation; academic procrastination; overseas student

Full Text:

PDF

References


Aini, A. N. (2011). Hubungan antara kontrol diri dengan prokrastinasi dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa Universitas Muria Kudus. Jurnal Psikologi Pitutur, 1(2).

Alwisol. (2009). Psikologi Kepribadian. Malang: UMM Press.

Febritama, S., & Sanjaya, E. L. (2018). Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Perilaku Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Ecopsy, 5(2), 94- 98.

Ferrari, J. R., & Díaz-morales, J. F. (2007). Perceptions of self-concept and self- presentation by procrastinators: Further Evidence. The Spanish Journal of Psychology, 10(1), 91-96.

Fibrianti, I. D. (2009). Hubungan antara dukungan sosial orangtua dengan prokrastinasi akademik dalam menyelesaikan skripsi pada mahasiswa fakultas psikologi Universitas Diponegoro (Skripsi). Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro, Semarang.

Fitriya, F., & Lukmawati, L. (2016). Hubungan antara regulasi diri dengan perilaku prokrastinasi akademik pada mahasiswa sekolah tinggi ilmu kesehatan (STIKES) mitra adiguna palembang. Psikis: Jurnal Psikologi Islami, 2(1).

Fuadi, R. (2013). Hubungan antara hope for success dan fear of failure dengan prokrastinasi pada mahasiswa universitas indonesia dalam mengerjakan skripsi. (Skripsi). Universitas Indonesia, Depok

Gollwitzer, P. M., Sheeran, P., Trötschel, R., & Webb, T. L. (2011). Self-regulation of priming effects on behavior. Psychological science, 22(7), 901-907.

Gulo, W. (2002). Metodologi penelitian. Jakarta: Grasindo.

Hutapea, E. A. (2006). Gambaran resiliensi pada mahasiswa perantau tahun pertama perguruan tinggi di asrama UI (menggunakan resilience scale). Thesis. Depok: Pasca sarjana Fakultas Psikologi, Universitas Indonesia.

Irmansyah, A. (2013). Penyebaran Universitas Unggulan Masih Belum Merata. Diakses pada tanggal 22 Januari 2020, dari https://kbr.id/berita/03- 2013/penyebaran_universitas_unggulan_masih_belum_merata/33659.html

Jayanti, S. Y. (2020). Hubungan antara Dukungan Sosial Keluarga dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Perantau (Doctoral dissertation, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya).

Kristian, U. T. T. (2017). Kemampuan belajar berdasarkan regulasi diri pada mahasiswa. Skripsi. Universitas Sanata Dharma.

La Forge, M.C. (2005). Appying Explanatory Style to Academic Procrastination.

Sounth Catolina USA: Clenson University

Lingga, R. W. W. L., & Tuapattinaja, J. M. R. (2012). Gambaran virtue mahasiswa perantau. Jurnal PREDICARA, 1(2), 59-68.

McCloskey, J. D. (2011). Finally, my thesis on academic procrastination (Thesis). The University of Texas, Texas.

McCloskey, J., & Scielzo, S. A. (2015). Finally!: The Development and Validation of the Academic Procrastination Scale. Manuscript submitted for publication.

Muhid, A. (2009). Hubungan Antara Self - Control dan Self – Efficacy Dengan Kecenderungan Perilaku Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Fakultas Dakwah IAIN Sunan Ampel Surabaya. Jurnal Ilmu Dakwah. Vol,18.

Nisva, L., & Okfrima, R. (2019). Hubungan Antara Regulasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa KORPS Sukarela Palang Merah Indonesia (KSR PMI) di Universitas Negeri Padang. Psyche 165 Journal, 12(2), 155-165.

Oettingen, G., Kappes, H. B., Guttenberg, K. B., & Gollwitzer, P. M. (2015). Self‐ regulation of time management: Mental contrasting with implementation intentions. European Journal of Social Psychology, 45(2), 218-229.

Payadnya, I Putu A.A., & Jayantika, I Gusti A.N.T. (2018). Panduan Penelitian Eksperimen Beserta Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta : Deepublish.

PDDikti. (2021). Statistik Perguruan Tinggi. Diakses pada tanggal 22 agustus 2022, dari https://pddikti.kemdikbud.go.id/pt

Pradana, A. S., & Putri, D. E. (2019). Flow Experience dan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal Psikologi, 12(1), 44-56.

Purba, L. S. (2018). Hubungan Antara Regulasi Diri dan Prestasi Belajar pada Mahasiswa Perantau Angkatan 2017 di Universitas X Surabaya (Doctoral dissertation, Universitas Ciputra).

Raimon, D. A. D. (2020). Hubungan Regulasi Diri dan Prokrastinasi Tugas Akhir Pada Mahasiswa (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Malang).

Rakes, G. C., & Dunn, K. E. (2010). The impact of online graduate students’motivation and self regulation on academic procrastination. Journal of Interactive Online Learning, 9(1), 78–93.

Santrock, J. W. (2009). Life-Spam Development 12th ed. US: McGraw- Hill Internasional ed.

Septian, F. (2018). Hubungan harga diri dan regulasi diri dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang (Doctoral dissertation, University Of Muhammadiyah Malang).

Solomon, L. J., & Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503- 509.

Woolfolk, A. 2010.Educational Psychology Eleventh Edition. New Jersey: Pearson Education International.




DOI: https://doi.org/10.32528/ins.v19i1.8464

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2023 Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats