THE INFLUENCE OF QUALITY OF SERVICE, FACILITIES AND LOCATION OF CUSTOMER SATISFACTION

Dery Shafwan P. N, Nurul Qomariah, Jekti Rahayu

Abstract


This study aims to determine the effect of service quality, facilities and location on customer satisfaction at SPBU 54.681.08 Tanggul Kulon Jember. The population in this study were all gas station customers, namely 95 respondents with non probability sampling techniques. The analysis tool uses multiple linear regression. The results showed that service quality (0.231), facilities (0.769) and location (0.234) had a significant influence on customer satisfaction. T test results showed that the variable service quality (0.039), facilities (0,000) and location (0.006) partially had a significant effect on customer satisfaction at the Tanggul Kulon Jember gas station.


Keywords: Service quality, facilities, location and customer satisfaction.

THE INFLUENCE OF QUALITY OF SERVICE, FACILITIES AND LOCATION OF CUSTOMER SATISFACTION

Full Text:

PDF

References


Anggriana, R., Qomariah, N., & Santoso, B. (2017). Pengaruh Harga, Promosi, Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Jasa Ojek Online “OM-JEK” Jember. Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia, 7(2), 137–156.

Ferdinand, A. (2006). Metode Penelitian Manajemen:Pedoman Penelitian Untuk Penulisan Skripsi, Thesis, dan Disertasi Ilmu Manajemen. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Edisi Kelima Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Kotler, P. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT. Prenhalindo.

Kotler, P., & Amstrong, G. (2008). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga.

Lupiyoadi, R. (2013). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Salemba Empat.

Mowen, J. C., & Minor, M. (2001). Perilaku Konsumen. Jakarta: Erlangga.

Mulyawan, A., & Rinawati. (2016). Pengaruh Kualitas Layanan Akademik Terhadap Kepuasan Mahasiswa Serta Implikainya Pada Loyalitas Mahasiswa, 10(2), 119–131.

Puspita, R. M., & Santoso, S. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Pendukung Terhadap Kepuasan Pelanggan Stasiun Lempuyangan Yogyakarta. Eksis: Jurnal Riset Ekonomi Dan Bisnis, 13(1), 69–80. https://doi.org/10.26533/eksis.v13i1.145

Qomariah, N. (2016). Marketing Adactive Strategy. Jember: Cahaya Ilmu. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/326623130_Marketing_Adactive_Strategy

Rahmadani, F., Suardana, I. M., & Samudra, H. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Produk, Harga Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Ud. Eva Group Mataram. VALID Jurnal Ilmiah, 7(2), 123–135. Retrieved from http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/173/pdf

Safitri, F., Rahayu, M., & Indrawati, N. K. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Citra Perusahaan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan Service Center [ Studi Pada Pelanggan Samsung Service Center di Kota Malang ]. Jurnal Ekonomi Bisnis, 1–15.

Setyawati, W. A., Rifai, M., & Sasmito, C. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan , Fasilitas , Harga dan Citra Institusi Terhadap Kepuasan Pasien. Madani, Jurnal Politik Dan Sosial Kemasyarakatan, 10(2), 50–63.

Subagiyo. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Akademik Dan Citra Institusi Terhadap Kepuasan Mahasiswa Lp3I Cilegon. Jurnal Lentera Bisnis, 4(1), 1–26.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sutrisno, Cahyono, D., & Qomariah, N. (2017). Analisis Kualitas Pelayanan , Kepercayaan Serta Citra Koperasi Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Anggota. Jurnal Sains Manajemen & Bisnis Indonesia, 7(2), 157–174.

Tarinda, R., Zaini, A., & Zebua, S. (2018). Kepuasan Pelanggan Pada Scissors Barbershop Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 4(1), 2016–2019. Retrieved from http://jab.polinema.ac.id/index.php/jab/article/view/173/pdf

Tjiptono, F. (2007). Service, Quality & Satisfaction. Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, F., & Candra, G. (2012). Pemasaran Strategik. Yogyakarta: Andi.

Verriana, R. I., & Anshori, M. Y. (2017). Pengaruh Kualitas Layanan ( Service Quality ) Terhadap Loyalitas Melalui Kepuasan. Accounting and Managemen Journal, 1(1), 63–79.

Yunus, & Budiyanto. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu & Riset Manajemen, 3(12), 1–119.




DOI: https://doi.org/10.32528/pi.v0i0.2553

Copyright (c) 2019 Prosiding ICOGISS 2019