INVENTORY AND TOURISM OPPORTUNITIES IN SEKUPANG – BATAM DISTRICT

Toni Ari Wibowo, Yudy Sunantri

Abstract


Batam  in  developing  tourism  through  the activities of the types of tourism that exist inevery  places  of  Batam,  one  of  which  is located   in   Sekupang   District.   Sekupang District with 7 existing urban villages, has tourism potential but not yet maximally in  the process of inventory of tourism potential which can be a chance of one of the superior products of tourism as well as increase the splendor of Batam tourism. Opportunities and potential of tourism can be seen through the following attractions (attractiveness),  accesable  (system achieved), amenities (facilities), ancillary (tourism institutions). Opportunities and potentials that can be made in the development  of tourism Sekupang  District and make Sekupang district can contribute in Batam tourism through the potential of existing tourism.


Key Words: tourism indentification, tourism opportunity, community based tourism

 


Full Text:

PDF

References


Arsyadha, Gita Alfa,2002, Identifikasi Potensi Wisata Kepulauan karimun

Jawa Sebagai Pemasukan Penentuan Prioritas Komponen Pendukung Pengembangan pariwisata, Jurusan Perencanaan Wilayah dan Kota. Fakultas Teknik, Universitas Diponegoro, Semarang

Dinas Pariwisata Kota Batam.2012, Jumlah kunjungan wisatawan ke Kota Batam Tahun 2012

Djam’an Satori dan Aan Komariah, 2011. Metodologi Pene litian Kualitatif, Bandung: Alfabeta

Inskeep dalam Suprapto, Aris. 2005” Analisis penawaran dan permintaa

Medlik dalam Ariyanto, 2005. Ekonomi Pariwisata, Jakarta: pada http://www.gocities.com/ ariyantoeks79/ home.htm

.Nana S. Sukmadinata, 2009.Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT.

Remaja Rosdakarya Nandi, Jurnal GEA” Jurusan Pendidikan Geografi Vol. 8, No.1, April 2008

Peraturan daerah Kota Batam (Perda Kota Batam) No 2 tahun 2004 tentang rencana

tata ruang wilayah kota Batam tahun 2004

Soekadijo, dalam Suroso. 2006 “Reinventing obyek wisata kota Semarang sebagai daya tarik tujuan wisatawan asing, Thesis, Program pasca sarjana Magister Lingkungan dan Perkoteaan, Universitas katholik Soegijapranata, Semarang

Sugiyono,2009. Metode Penelitian Bisnis.Bandung:CV Alfabeta

United Nation Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) dan Program Vokasi Universitas Indonesia bekerjasama dengan Departemen Kebudayaan dan Pariwisata Republik Indonesia ,2009,




DOI: https://doi.org/10.32528/pi.v0i0.2551

Copyright (c) 2019 Prosiding ICOGISS 2019