Kepentingan Tadbir Urus Yang Baik Dalam Perancangan Dan Pengurusan Pembangunan Bandar

Profesor Madya Dr. Nor Malina Malek

Abstract


Senario pembangunan bandar di peringkat global menunjukkan tren ke arah peningkatan pelbagai jenis masalah, risiko dan impak yang negatif terhadap masyarakat dan persekitaran bandar. Perancangan dan pengurusan pembangunan bandar yang tidak efektif dan efisien turut menyumbang kepada kewujudan masalah yang timbul. Oleh yang demikian, perhatian perlu diberikan terhadap proses tadbir urus bandar (urban governance) yang menerapkan prinsip pendekatan pembangunan lestari (sustainable development) serta mengambil kira kepentingan semua pemegang taruh (stakeholders) dan komponen dalam persekitaran bandar supaya menjamin kesejahteraan masyarakat dan alam sekitar. Objekif penulisan makalah ini ialah untuk menjelaskan kepentingan tadbir urus bandar yang baik dalam merancang dan mengurus pembangunan bandar untuk memastikan matlamat pembangunan sebenar tercapai sepenuhnya.

References


Goh Ban Lee (2002) Non-Compliance – A Neglected Agenda in Urban

Governance, Skudai: Institut Iskandar

Demographia (2015) World Urban Areas, 11th Annual Edition (http://www.demographia.com/db-worldua.pdf)

United Nations Economic and Social Commission for Asia and the Pacific (UNESCAP) (n.d.) What is Good governance? (http://www.unescap.org/sites/default/files/good-governance.pdf)

United Nations Centre for Human Settlement (UN-HABITAT) (2000) The Global Campaign for Good Urban Governance (http://www.ucl.ac.uk/dpu-projects/drivers_urb_change/urb_governance/pdf_trans_corrupt/HABITAT_ Global_Campaign_Good_Urban_Governance.pdf)

United Nations (2007) World Urbanization Prospects The 2007 Revisions (http://www.un.org/esa/population/publications/wup2007/2007WUP_Highlig hts_web.pdf)


Refbacks

  • There are currently no refbacks.