THE IMPLEMENTATION OF BILINGUAL EDUCATION IN RINTISAN SEKOLAH BERTARAF INTERNASIONAL (INTERNATIONAL STANDARD SCHOOL) IN INDONESIA

Tanzil Huda

Abstract


Sebagai upaya peningkatan daya saing bangsa, pemerintah Indonesia mempersiapkan sumberdaya unggul melalui program pendidikan yang diselenggarakan oleh sekolah yang disebut sekolah bertaraf internasional. Program tersebut sejalan dengan amanah UUD 1945 dan UU No. 20 tahun 2003. Namun demikian, program yang selalu dikaitkan dengan pendidikan bilingual ini tidak serta merta dapat dilaksanakan dengan mulus mengingat banyak faktor yang terkait dengan implementasi sekolah bertaraf internasional. Artikel ini diawali dengan pembahasan tentang prinsip dasar pendirian sekolah bertaraf internasional baik dari perspektif teori pendidikan maupun konstitusi. Pengalaman implementasi program di beberapa negara juga dibahas pada artikel ini. Solusi alternatif sebagai salah satu upaya mengeliminasi kendala pada implementasi sekolah bertaraf internasional dibahas pada bagian akhir artikel ini 

 

Keywords: bilingual education, rintisan sekolah bertaraf internasional (international standard school)


Full Text:

PDF

References


de Jong, Ester. 2006. Integrated Bilingual Education: An Alter-native Approach. Bilingual Research Journal, Vol. 30, Iss 1, pp. 23-46

Haryana, Kir. Sekolah Bertaraf Internasional. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Edisi Khusus II Tahun Ke-13, Oktober 2007.

Jawa Pos. 12 June, 2009, page 29

Johnson, R. K., & Swain, M. 1997. Immersion Education: Interna-tional Perspectives. Cambridge, England: Cambridge University Press.

Krashen, Stephen D. 1981. Second Language Acquisition and Second Language Learning. Oxford: Pergamon Press

Lopez, Maria G., & Tashakkori, Abbas. Differential Outcomes of two Bilingual Education Programs on English Language Learners. Bilingual Research Journal. Washington: Spring 2006 Vol. 30, Iss. 1; pg. 123, 24 pgs

Makinde, S. O. and Olobade, M. M. 2006. Effects of Yoruba and English Media of Instruction on Students’ Achievement in Biology in Selected Lagos State Secondary Schools of Nigeria. Paper presented at the Languages and Educational Africa (LEA) Conference held in the Institute for Educational research, University of Oslo, Norway between 19-22 June 2006

Mohammed, Mohini & Nordin, Aziz. 2007. Impact on the Implementation of Bilingualism in Science and Mathematics Teaching in Malaysian School System. Mohinimohd @hotmail.comp-mphini@utm.com.my. Accessed on January 25, 2009.

Nolan, V. 2001. Krashen's Theory of Second Language Acquisition. Retrieved August 4, 2009, from http://mhtml:file: /IE:krashen's-V_Nolan.mht

Smolicz, J., Nical, Iluminado and Secombe, Margaret. 2004. English as the Medium of Instruction for Science and Its Effects on the Languages of the Philippines. Graduate School of Education University of Adelaide, Australia. http://comenius.cele.unam.mx/cele/pruebas/politleng

Taguchi, Naoko and Naganuma, Naeko. Transition from Learning English to Learning in English. Asian EFL Journal, Vol. 8. Dec. 2006


Refbacks

  • There are currently no refbacks.